duurzame modeevent

True Fashion en Slow Fashion

posted by Lonneke 20 mei 2016 2 Comments

Het was een bewogen weekje, de True Fashion Show en de signeer sessie van Safia Minney achter elkaar. In één woord inspirerend! Benieuwd hoe je als consument het verschil kan maken? Lees dan meer!

True Fashion Show

Het ontvangst bij Pakhuis de Zwijger was super chique, fashionbloggers de paparazzi stonden paraat met vragen over onze outfits en flitsende of lopende camera’s. De sfeer zat er meteen goed in!

De show zelf was indrukwekkend, mooie high-summer stukken sierden de catwalk. Ondanks de pracht en praal werd de onderliggende boodschap steeds duidelijker. Er moet iets veranderen in de mode-industrie! Tijdens de show werden beelden getoond van de documentaire The True Cost en de show werd afgesloten met de modellen die ons letterlijk een spiegel voorhielden. Want wie zijn wij in het True Fashion verhaal?

Geen zorgen, ook met kleine bijdragen kunnen we verandering brengen! Dat werd duidelijk tijdens de talkshow waarin Safia Minney (People Tree), Carlien Helmink (Studio JUX) en Doug Mignola (Hoodlamp) werden geïnterviewd. Wat we als consument kunnen doen? Minder kopen en bewuster aanschaffen. Kies voor een ethisch geproduceerd kleding stuk in plaats van drie fast fashion items. En vertel aan anderen waarom je die keuze hebt gemaakt, enthousiasme werkt aanstekelijk 🙂

Slow Fashion

Het feest van bewustzijn ging vrolijk verder, want Safia Minney signeerde haar boek Slow Fashion bij ons in de winkel. Er kwamen ook mooie gesprekken op gang en we stelden de vragen die door jullie zijn ingezonden!

Safia haalt haar inspiratie voor de ontwerpen uit muziek, de natuur en verschillende culturen die zij om zich heen ziet. Ze wil verhalen vertellen achter de mode, de mensen die eraan werken en vooral de vreugde die gepaard gaat met fair fashion uitstralen. Blije medewerkers, van de fabriek tot op de catwalk!

safia_ams-3

Omdat Safia staat voor slow fashion was de vraag of alle fast fashion per definitie slecht is. Het is volgens Safia belangrijk dat wij als consument onze wens voor eerlijke mode laten horen aan de bedrijven. Fast fashion kan gerecycled worden, geruild, uitgeleend en zelfs geleased om het zo duurzamer te maken. Maar bedrijven die al vanaf de basis fair beginnen door de juiste grondstoffen en eerlijke omstandigheden voor de productiemedewerkers te realiseren zijn beter voor de wereld. Slow fashion kan mainstream worden door de juiste branding en het keer op keer vertellen van het verhaal. Consumenten kunnen bewust keuzes maken, drie fast fashion items van lagere kwaliteit tegenover een slow fashion item van goede kwaliteit.

Maar hoe kunnen bedrijven die eerlijker willen produceren naar de consumenten communiceren dat de productprijzen gaan stijgen? Volgens Safia beginnen veel consumenten zich af te vragen waarom kleding van bepaalde merken zo goedkoop is en kunnen bedrijven juist nu laten zien dat zij hier ook mee bezig zijn. Als bedrijven open zijn over de veranderingen, duidelijk over het waarom erachter (veilige werkomgevingen creëren, eerlijke lonen uitkeren) zullen de consumenten daar begrip voor hebben. Of zal er een nieuw clientèle opstaan die aansluit bij de nieuwe visie. Transparantie is de sleutel.

De vraag die we belonen met het boek is van H* (Gefeliciteerd!!!): “Ik vraag me af of Safia meer gelooft in waarschuwen of ‘happy activism’ om mensen bewust te maken op dit gebied. Wat gaat de doorslag geven?”

Happy activism! Safia gelooft in een optimistische benadering voor de problemen die ze tegenkomt. Ook al frustreert het haar ontzettend zal zij proberen op een positieve wijze verandering te bewerkstelligen. Kijk bijvoorbeeld naar de mooie, frisse conceptstores met hun fairtrade producten en kleding. Klanten stellen vragen over de producten, tonen interesse en gaan de dialoog aan. Als je op iemand afloopt met je vinger in de lucht en ze verteld wat er allemaal mis is loopt diegene hard weg, totaal geen behoefte aan dialoog, en dat werkt dus niet. We kunnen alleen samen verandering realiseren. Kijk naar initiatieven als Strawberry Earth Academy die door innovatie duurzame mode de nieuwe standaard willen maken. Het delen van kennis en middelen is een grote stap naar de verandering die nodig is.

We’re in it together!

Slowfashion-Brandmission

 

 

You may also like

2 Comments

Fijne shop: Brand Mission (Haarlem) – kouwekleren 27 mei 2016 at 08:56

[…] gelooft in waarschuwen of happy activism om mensen over de eerlijke-kledingstreep te trekken en in dit leuke verslag kun je lezen wat ze antwoordde. Ik vind het zo tof dat zo’n drukbezette  zakenvrouw de tijd had […]

Reply
Fijne shop: Brand Mission (Haarlem) - KouweKleren 13 augustus 2016 at 11:25

[…] gelooft in waarschuwen of happy activism om mensen over de eerlijke-kledingstreep te trekken en in dit leuke verslag kun je lezen wat ze antwoordde. Ik vind het zo tof dat zo’n drukbezette zakenvrouw de tijd had om […]

Reply

Leave a Comment