duurzame modeGeen categorie

10 jaar duurzame mode

posted by Lonneke 25 oktober 2021 0 comments

Drijfveren, ontwikkelingen en uitdagingen

10 jaar geleden opende ik mijn winkel BrandMission in het centrum van Haarlem. Mijn idee was om een vernieuwend en duurzaam winkelconcept neer te zetten, met niet alleen mooie kleding, maar ook met mooie verhalen achter deze merken en hun producten. Vandaar de slogan, “a store built on stories”. Verhalen over duurzame en eerlijke producties, organic materialen, nieuwe innovaties en persoonlijke betrokkenheid bij de makers. Nee geen wereldwinkel riep ik, maar een stijlvolle boetiek met een eigentijdse uitstraling. Daar bleek genoeg interesse voor te zijn, en in 2019 is het zelfs gelukt om een 2e winkel in Amsterdam te openen.

In mijn zoektocht naar duurzame merken heb ik in 10 jaar een hoop geleerd over de kledingindustrie. Mijn eerste vraag aan een nieuw merk is standaard “wat is jullie ‘duurzame’ verhaal?” en “hoe en waar produceren jullie dan?” Kernvragen die belangrijk zijn, nog voordat ik een selectie maak van een collectie. Het leuke van werken met duurzame merken, is dat je dan als antwoord een hóóp super enthousiaste verhalen krijgt, de passie om duurzaam te ondernemen spat er dan ook vaak vanaf 🙂

winkel voor1
winkel achter

BrandMission Haarlem 10 jaar geleden

Tien jaar later: veel veranderd, en toch ook weer niet genoeg

Het duurzame aanbod vandaag de dag is gelukkig een stuk groter, dan toen ik begon. Sommige duurzame fashion pionieren zoals Armedangels, Kuyichi, Lanius en People tree, zijn uitgegroeid tot merken met een uitgebreide collectie. Dit maakt het voor BrandMission steeds makkelijker om ieder seizoen een nieuwe en mooie collectie voor de winkel samen te stellen die duurzaam en eerlijk gemaakt is, zonder te moeten inleveren op stijl, pasvorm en kwaliteit.

Er is steeds meer aandacht voor duurzaamheid en klimaat in het algemeen, en ook de aandacht voor duurzame kleding groeit. Daartegenover staat dat de duurzame transformatie in de kledingindustrie nog steeds erg langzaam gaat. Het blijkt voor veel merken en winkels nog een lastige opgave om te investeren in duurzamere producties en eerlijkere werkomstandigheden.

Eerlijk gezegd had ik verwacht dat er na een periode van tien jaar meer winkels zoals BrandMission zouden zijn, die duurzame productie als een van de kernwaarden zouden stellen bij hun inkoop.

LANIUS collectie AW21
KUYICHI collectie AW21
ARMEDANGELS collectie AW21

--------------------

Wist je dat de kledingindustrie een van de meest milieuvervuilende industrieën in de wereld is?

Door de opkomst van de fast fashion, vanaf eind jaren tachtig, kopen we met z’n allen meer kleding dan ooit. Niet omdat we meer nodig hebben, maar omdat het makkelijker verkrijgbaar is, én betaalbaar voor iedereen. Onze kleding wordt veelal in lagelonenlanden geproduceerd om de prijs te drukken. Vaak onder slechte omstandigheden, onveilige fabrieken en tegen lage lonen.

We kopen niet alleen meer kleding, maar we dragen onze kledingstukken ook steeds minder vaak voordat we het wegdoen. Niet alleen omdat het versleten is, of minder mooi geworden is, maar ook omdat we in tussen als iets anders leukers hebben gevonden. Kleding wordt steeds meer als wegwerpproduct gezien.

Toen het instorten van de kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh wereldnieuws was, en meer dan 1.000 mensen zijn overleden, werd voor het eerst heel zichtbaar wat de keerzijde van de fast fashion industrie is. Niet alleen de slechte werkomstandigheden van fabrieksarbeiders, maar ook de impact van de kledingindustrie op ons milieu, toenemend gebruik van water, chemicaliën en stijgende CO2 uitstoot. En niet te vergeten de groeiende textielafvalberg.

--------------------

fDe uitdaging voor de toekomst

Een van de grootste uitdagingen waar we voor staan is het terugbrengen van de kleding afvalberg. Momenteel wordt slechts 1% van onze oude kleding gerecycled om nieuwe garens van te maken.

Een super tof voorbeeld vind ik de truien en vesten van Loop.a Life. Dit Nederlandse merk maakt nieuwe garens van wol of katoen van truien die door ons in de textielbak wordt gegooid. Oude truien worden verpulverd en geselecteerd op kleur en gesponnen tot nieuwe garens. En van deze garens maak Loop.a Life weer mooie truien. Het garen was in het begin wat stugger, maar hier is hard aan gewerkt. Deze ontwikkelingen zijn heel mooi om te volgen en ik hoop dat ze een steeds groter podium gaan krijgen.

Voor onze verjaardag hebben we sweaters laten maken in samenwerking met Blue Loop. Deze sweaters zijn gemaakt van deels oude jeans die klanten bij ons hebben ingeleverd in de winkels.
Deze week hangen een paar limited edition sweaters met een uniek artwork in onze winkel!

Trui gerecycled wol (post-consumer)
Artwork print BrandMission sweater
Artwork print BrandMission sweater

Duurzame ambities, en verder

Het minder (ver)kopen staat misschien een beetje haaks op mijn ambitie om BrandMission te laten groeien. Want de droom om nog een winkel te mogen openen is er zeker! (Locatie tips zijn welkom;.)) Maar we willen onze klanten graag inspireren met slow fashion. Kleding van mooie kwaliteit, waar je lang plezier van hebt. Mijn advies is dan ook: ontdek je persoonlijke stijl, wat draag je veel en wat past goed bij je figuur? Zorg voor een kledingkast die niet uitpuilt met kleding maar ga voor een overzichtelijke garderobe met alleen maar lievelingsitems waar je blij en gelukkig van wordt. We helpen je hier graag bij met persoonlijk advies in onze winkels of vraag online om persoonlijk styling advies door een van onze kleding stylistes.

BrandMission team Amsterdam
BrandMission team Amsterdam

Be Conscious, Think Organic, Love Fashion!

Lonneke

You may also like

Leave a Comment